Saturday 17 March 2018

7 Tips Perubatan Yang Diajarkan oleh Rasulullah. Dan ianya NATURAL!!



Tidak ada penyakit di dalam dunia ini yang tiada penawarnya. “Allah S.W.T tidak menciptakan sesuatu penyakit tanpa menciptakan penawarnya” Diriwayatkan oleh Abu Hurairah dan Bukhari. Dalam hadis yang lain Nabi bersabda:

Daripada Jabir bin Abdullah dari Nabi s.a.w sabdanya:

“Tiap-tiap penyakit itu(ada) ubatnya. Apabila menepati ubat terhadap penyakit tersebut, maka sembuhlah dengan izin Allah”.

MINYAK ZAITUN.

Minyak zaitun mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Ia adalah rawatan yang sangat baik untuk kulit dan rambut, menangguhkan usia tua dan merawat perut perut. Ia membantu dengan gastrik dan ulser duodenal.Minyak Zaitun adalah emolien yang sangat baik dan aplikasi luarnya melembutkan kulit dan kerak dalam ekzema dan psoriasis. Ia adalah minyak yang baik untuk urut dan merupakan bahan penting dari banyak salap dan plaster. Dalam salah satu Hadith, Nabi Muhammed S.A.W. menasihati orang untuk menggunakan minyak zaitun untuk makanan dan untuk urut kerana ia diperolehi dari pokok yang diberkati.

Anggur

Anggur adalah salah satu sumber semulajadi glukosa dan fruktosa terbaik, yang hadir dan sehingga 25%. Gusi adalah perangsang yang baik, penghadaman. Ia meningkatkan dan memurnikan darah dalam tubuh manusia dan membantu dalam kes-kes keletihan umum. Nabi S.A.W. digunakan untuk mempunyai currants – anggur kering direndam dalam air untuknya, dan bahawa dia digunakan untuk minum sama ada pada hari itu atau yang berikutnya. Nabi S.A.W. sangat suka anggur. Ia membersihkan darah dan memberikan semangat dan kesihatan, menguatkan buah pinggang dan membersihkan perut.

Delima

Pomegranate adalah makanan yang baik dan ubat yang bernilai tinggi. Ia adalah tonik untuk pesakit jantung, sangat berkhasiat dalam keradangan perut dan berkesan untuk memeriksa kesakitan jantung. Jus buah adalah minuman penyejuk yang sangat baik dan menghisap dahaga di cirit-birit. Ia berfungsi sebagai ubat yang baik untuk kedua-dua cirit-birit dan disentri. Bagi banyak penyakit seperti kolitis, anemia, penyakit kuning, tekanan darah tinggi, buasir dan arthritis. Apabila diberikan dengan madu ia mengurangkan biliousness. Anas bin Malik R.A. diriwayatkan:

Nabi S.A.W. berkata “tidak ada delima yang tidak mempunyai pip dari salah satu delima Taman di dalamnya”. Nabi S.A.W. juga berkata: “delima akan membersihkan kamu dari Iblis dan aspirasi jahat selama 40 hari”.

Buah Tiin

Buah Tiin adalah buah yang sangat berkhasiat. Oleh kerana ia tidak mengandungi apa-apa serat, orang yang sembuh dari penyakit yang lama dinasihatkan untuk mengambilnya. Buah-buahan juga diberikan sebagai ubat untuk ubat-ubatan dan gout. Dalam salah satu hadith, Nabi SAW. menasihati penderitaan pesakit dari buasir untuk makan buah tiin secara teratur, kerana ia adalah buah dari taman syurga.

Kurma

Kurma terkenal dengan nilai perubatan yang tinggi. Ia adalah demulcent, dan emollient, perangsang jantung dan membantu dalam memeriksa kehilangan ingatan. Ia berguna dalam gangguan pernafasan secara umum dan asma khususnya. Kurma adalah bentuk julap yang sangat baik. Oleh itu dengan mengambil kira semua unsur dan kualitinya, ia boleh dinilai sebagai diet berkhasiat yang sihat dan tonik kesihatan. Nabi S.A.W. telah menasihatkan orang supaya makan secara teratur untuk menjaga kesihatan yang baik. Kurma juga sangat bermanfaat untuk wanita hamil kerana mereka diberikan kepada Mariam A.S. ketika dia berada di tahap lanjut kehamilannya. Anas bin Malik R.A. diriwayatkan:

Nabi S.A.W. berkata: “jangan terlepas makan malam, walaupun ia berlaku dari beberapa kurma. Kehilangan hidangan malam menyegerakan penuaan.”

Nabi S.A.W. berkata bahawa rumah tanpa kurma tidak mempunyai makanan.

Nabi S.A.W. berkata, “barangsiapa yang makan tujuh kurma antara subuh dan senja, tidak akan mendatangkan mudarat kepada mereka”.

BARLEY.

Barli adalah salah satu daripada bijirin yang paling awal untuk ditanam. Ia boleh berkembang dalam pelbagai iklim yang sangat luas. Penyelidik baru-baru ini telah menunjukkan bahawa bijirin barli mudah diasimilasikan; bubur lebih mudah daripada gandum atau beras. Ia adalah kerana kualiti ini doktor mencadangkan penggunaannya dalam pemakanan yang tidak sah dan menyegarkan.

Adalah penting untuk diperhatikan bahawa dalam banyak hadith, Nabi SAW. dinasihatkan memulihkan untuk makan persediaan yang dibuat daripada barli. Bilamana mana-mana sahabat Nabi SAW. tidak baik dia akan memesan sup, penyediaan barli untuk mereka, dan dia akan membuat mereka minum sup itu. The ProphetS.A.W. Gunakan untuk mengatakan bahawa ia akan menghilangkan bahagian paling dalam yang terkena dan penyakit seperti debu dihapuskan dari muka.

Diriwayatkan oleh Ayesha R.A. dan Tirmidi.

Sekiranya Nabi SAW. pernah diberitahu ada makanan, dia pernah berkata, “Buatkan dia beberapa sup Talbina dan beri makan kepadanya.”

Nabi S.A.W. berkata, “Sup Talbina mengisi hingga ke bahagian dalam seorang lelaki yang sakit hingga ke tepi dan mengusir kesedihan.

Diriwayatkan oleh Ayesha dan Bukhari.

Sup Talbina dibuat dari tepung barli atau bran dan sering diminum dengan madu. Ia dipanggil Talbina kerana ia kelihatan seperti susu.

Cuka.

Nabi S.A.W. berkata, “Rumah tangga yang mempunyai cuka tidak akan menderita kemiskinan”. (Diriwayatkan oleh Umm, Tirmidhi, Baihaqi). Nabi S.A.W. berkata, “Cuka adalah keselesaan bagi manusia.” Diriwayatkan oleh Muslim. Nabi S.A.W. berkata, “Allah telah memberkati cuka, kerana sesungguhnya ia digunakan oleh para Nabi sebelum aku.”

Diriwayatkan oleh Ayesha, Muslim dan Ibnu Maja.

No comments:

Post a Comment