Friday 23 March 2018

Khusyu’ Dalam Sholat Itu Rezeki. Inilah 13 Cara Bikin Otak Fokus dan Tenang Saat Menghadap Allah



Khusyuk dalam solat itu rezeki. apabila khusyuk hati jadi tenang dan juga fokus. tidak hanya mengerti teks dalam solat, kamu pula boleh praktiskan 13 trik yang dokter rizal abu bakar, brain expert kongsikan ini. saat sebelum itu tahu dulu gimana khusyuk ini boleh pengaruhi otak.

gimana khusyuk mempengaruhi otak solat itu tuntutan. suruhan dari tuhan. hadiah buat insan. solat bukan semata – mata teratur. bukan pula aktiviti berdiri, rukuk dan juga duduk. dia aktiviti libatkan otak.

lebih menarik terdapat beza antara solat khusyuk dan juga tidak. keduanya terpamer pada otak manusia. apabila seseorang insan bersolat tanpa khusyuk, otak bahagian prefrontal cortex (pfc) masih terus aktif. seluruh aktiviti dunia berlari di minda serupa siaran movie.

tiada tenang. tiada damai. tiada perkataan baginda “arihna ya bilal” (rehatkan kami wahai bilal) bertakhta di sanubari. manusia kekal kalut. kekal bergelut. gambar imbasan otak sebelah kiri cerita segalanya. corak kuning ciri otak masih aktif.

inilah gambar otak orang yang tidak khusyu’ dan juga orang yang khusu’

apabila muncul solat dengan hati. merunduk memandang bumi, bahagian pfc senyap sepi. fakta tuhan diingati dan juga dikasihi.

menarik lagi, bahagian lain pula jadi aktif. basal ganglia, pusat reward ataupun habuan jadi aktif. ciri lega dan juga tenang bersarang di hati.

anterior cingulate gyrus pula tidak terkecuali. kesedaran emosi dan juga sosial berpusat di mari. kurangkan kerasa marah dan juga anxiety.

kerasa ragu lenyap. kerasa sangsi tiada lagi beraksi. kajian ini dilansir dalam journal of physiology tahun 2015. kajian ke atas orang yang solat. solat bagaikan teratur berbanding dengan memaknai arti ketuhanan.

kajian ini bagikan arti beza. antara khusyuk dan juga solat biasa. solat dengan khusyuk beri kesan luarbiasa pada otak. bentuk tenang, damai, kuatkan kerasa bertuhan. aku tertanya – tanya gimana dengan solat aku? solat tuan/puan pula gimana?

sholat dengan khusyuk apabila kita solat dengan khusyuk, aktiviti otak bernama parietal lobe jadi kurang aktif. fokus cuma pada yang satu. bukan lagi terkenang kunci yang lenyap ataupun apa yang butuh terbuat selepas ini.

apabila otak masih padat jadwal fikir perihal dunia, tandanya parietal lobe masih aktif. soalnya gimana mahu kurang aktiviti parietal lobe biar solat lebih kusyuk?

13 trik tenteramkan parietal lobe buat tenteramkan bahagian ini butuh praktek. tiap hari. tanpa latihan tidak hendak sukses:

cari tempat yang tiada kendala. boleh jadi dinding tidur ataupun mana – mana tempat yang setimpal. jauh dari kendala buat 5 minit bagaikan permulaan. duduk dalam kondisi selesa. trik duduk terpulang. asal selesa. pejamkan mata ataupun buka tergantung pada sesi selesa. bernafas lewat hidung. rasakan hawa yang masuk. sejuk @ panas. hembus napas lewat mulut. rasakan hawa yang keluar. teruskan bernafas. fokuskan pada bahagian dada yang turun naik apabila bernafas. teruskan bernafas. rasakan pergerakan itu. teruskan bernafas. mengalihkan fokus pada pergerakan di perut. turun naik perut. rasakan. bisa jadi fikiran hendak melayang. perkenankan. kembalikan fokus pada kerasa hawa keluar masuk, gerakan di dada dan juga diperut. selepas 2 minit, boleh mulakan zikir. ambil perkataan 2 suku kata. contohnya allah. ini hendak aktifkan frontal lobe. instan 5 minit dulu. buat buat 12 hari. tujuan utama buat belajar tenteramkan parietal lobe. apabila sudah mampu rentak ini, tiap kali saat sebelum solat, jalani aktiviti ini. bernafas dan juga berzikir. butuh rancang waktu mahu solat. beri lebih masa. butuh ruang bertenang. selepas zikir dan juga saat sebelum mulakan solat bernafas dengan tenang. berdiri dan juga bernafas dengan relaks. semasa solat napas butuh dilindungi. ritma napas butuh selari dengan teks. contohnya, tarik napas dan juga baca ayat. menyudahi dan juga tarik napas buat ayat selanjutnya. kaedah ini hendak tenteramkan parietal lobe. fokus pada istilah teks. apabila fikiran melayang, tarik napas, lepas. sambung semula apabila mampu fokus berulang.

butuh praktek. tenang tidak bertandang tanpa diundang. khusyuk itu rezeki. salah satu ciri betapa dekatnya kita dengan kiamat yakni allah tarik nikmat khusyuk ini. dan juga kiamat kecil yakni kematian kita.

apabila tiada pula khusyuk bisa jadi itu ciri kiamat kecil kian mendatangi kita. aku doakan terdapat khasiat dari kaedah ini apabila kita beramal. aku doakan khusyuk itu bertandang apabila aktiviti di parietal lobe menurun.

No comments:

Post a Comment